Cum se ajunge in Zakynthos, Grecia

Varianta cea mai simpla de a ajunge in Zakynthos este avionul, care te lasa chiar pe insula. Dar de ce sa mergi pe varianta simpla cand poti sa te complici? Noi am ales sa ne complicam si am plecat cu masina. Nu am gasit pe niciun site aceasta mentiune, dar eu tin sa precizez ca drumul pana in Zakynthos cu masina este nebunie! Este foarte lung, obositor si greu de suportat chiar cu o noapte de tranzit (ii admir pe cei care au reusit sa-l faca dintr-o bucata!).
Pe drumuri de Zakynthos
Pe drumuri de Zakynthos
Am avut de strabatut distanta dintre Bucuresti si Killini (Kastro Killini pe GPS) de unde se ia feribotul spre Zakynthos. Ne-am inarmat cu harti, am urmarit indicatoare, am ascultat de GPS si am reusit sa balbaim drumul doar o data. Ca sa ajungi in Zakynthos trebuie sa strabati si Bulgaria si Grecia si de aici rezulta mai multe variante de drum:

Varianta 1(prin Sofia si Ioannina):

Este cea pe care ne-am dus.
Romania: Bucuresti-Giurgiu
Bulgaria: Ruse-Plevna-Sofia-Kulata
Grecia: Serres-Salonic-Ioannina-Patra-Killini
Am plecat din Bucuresti la ora 6:00, am trecut podul de la Giurgiu (2 euro/ 4 leva), am cumparat vigneta de Bulgaria pe o luna (sa ajunga si pentru intoarcere) imediat dupa pod(13 euro) si am pornit spre Sofia. In Bulgaria, de la Yablanitsa este autostrada care se opreste in centura Sofiei. Pentru a intra pe centura, imediat dupa magazinul Jumbo se trece pe sub un pod, pe care se urca apoi in dreapta urmand indicatorul de Kulata. Am strabatut centura Sofiei prin sudul orasului si dupa o ora(cu o oprire de 10 minute la benzinarie) am parasit-o intr-un sens giratoriu, urmand un alt indicator spre Kulata. Dupa Sofia autostrada continua inca vreo 50 de kilometri pana la Dyakovo. Drumul national are limite ciudate uneori (50km in linie dreapta), dar trebuie respectate pentru a evita conversatiile cu politia.
Am alimentat la Sandanski la OMV(benzina este mai ieftina in Bulgaria) si cand ne apropiam de Kulata, drumul a fost deviat prin Petrich. Am trecut granita spre Grecia in jur de ora 16:00. In 9 ore am strabatut Bulgaria si bucata de la Bucuresti la Giurgiu, o ora pierzand-o cu opriri.
Din Kulata am pornit spre Salonic si imediat ce am trecut de centura Salonicului am parasit autostrada spre Atena, luand-o spre Veria/Kozani. De la Salonic la Ionnina este autostrada, dar dupa Grevena noi am lasat-o in urma, pentru a ne indrepta spre Kalabaka, unde am si innoptat. Scopul devierii a fost vizitarea manastirilor de la Meteora.
Oprire la Meteora
Oprire la Meteora
Intre Salonic si Grevena am platit 2 taxe de autostrada de 1,2 euro si 2,4 euro. Am ajuns in Kalabaka la 20:00 si am vizitat Meteora a doua zi pana la 10:30, cand am pornit iar la drum spre Killini. Pana la Ionnina am mai platit o taxa de 2,4 euro si, desi autostrada este bine construita, rapida si cu peisaje frumoase, marea problema a ei este lipsa benzinariilor (nu am intalnit niciuna de la Salonic la Ioninna – 230 km).
Dupa Ioannina pana la Patras se merge preponderent pe drum national, urmand indicatorul de Arta si apoi Antirrio. GPS-ul ne-a incurcat putin la Arta, incercand sa ne scoata in dreapta, spre oras, chiar daca drumul continua spre Antirrio. Dupa Antirrio am trecut podul minune pe care am platit 13,2 euro, mergand spre Patras. Am mai facut o ora pana la Killini si la 16:30 am ajuns la feribot. In Killini am vazut o benzinarie Shell la care benzina era mai ieftina fata de tot ce am gasit apoi pe insula.

Podul spre Patras
Podul spre Patras
Pe varianta Bucuresti-Ruse-Sofia-Salonic-Ioaninna-Killini-Zakynthos taxele platite in 2014 au fost: Taxa de pod Giurgiu-Ruse: 2 euro
Vigneta Bulgaria: 13 euro pentru o luna
Taxe de autostrada in Grecia: 6 euro
Taxa de pod in Patras: 13,2 euro
Taxa de ferry Killini-Zakynthos: 58 euro (o masina si 4 adulti)
Total costuri de drum Bucuresti-Zakynthos: 92,2 euro la care se mai adauga benzina

Varianta 2(prin Sofia si Itea):

Este varianta pe care ne-am intors din dorinta de a vizita Delfi si faimosul oracol de acolo.
Romania: Bucuresti-Ruse
Bulgaria: Ruse-Plevna-Sofia-Kulata
Grecia: Serres-Salonic-Katerini-Lamia-Itea-Patras-Killini
Am luat din Zakynthos ferry-ul de la 8:00, am trecut podul de la Patras, in loc sa o luam la stanga spre Ioannina am luat-o la dreapta spre Itea si dupa un drum printre munti destul de putin circulat am ajuns la Delfi(Delfoi pe GPS). In jur de ora 14:00 am plecat din Delfi si dupa o sosea plina de curbe, asemanatoare cu Transfagarasanul, am intrat pe autostrada mai jos de Lamia.
Aceasta autostrada este mai aglomerata decat celelalte drumuri din Grecia, fiind cea care leaga Salonicul de Atena, dar este si mult mai scumpa. Cam din 20 in 20 de km am platit taxe, iar pana la Salonic lasasem deja 16 euro. Am ramas peste noapte in Agkistro, o localitate aproape de granita cu Bulgaria.
A doua zi am traversat Bulgaria in mai putin de 9 ore. Singura diferenta fata de drumul de la venire a fost faptul ca am ocolit Sofia pe centura din nord care, chiar in lucru si nesemnalizata, a reusit sa ne scoata spre Plevna in 30 de minute.
Pe varianta Zakynthos-Killini-Itea-Salonic-Sofia-Ruse-Bucuresti taxele platite in 2014 au fost:
Taxa de ferry Killini-Zakynthos: 58 euro (o masina si 4 adulti)
Taxa de pod in Patras: 13,2 euro
Taxe de autostrada in Grecia: 16 euro
Taxa de pod Giurgiu-Ruse: 2 euro
Vigneta Bulgaria: 0 pentru ca era valabila cea de o luna
Total costuri de drum Bucuresti-Zakynthos: 89,2 euro la care se mai adauga benzina
Drumul Bucuresti-Zakynthos-Bucuresti a costat aproximativ 180 euro pentru o masina la care s-a adaugat costul benzinei.

Varianta 3(prin Makaza):

Inainte sa plecam citisem ca s-a mai deschis o vama intre Bulgaria si Grecia, vama care scurteaza drumul prin Bulgaria. O a treia varianta de a ajunge in Zakynthos ar fi prin aceasta vama deschisa in 2013.
Romania: Bucuresti-Giurgiu
Bulgaria: Ruse-Veliko-Tarnovo-Stara Zagora-Haskovo-Kardzali-Makaza
Grecia: Komotini-Kavala-Salonic si apoi pe una dintre cele doua variante de traversare a Greciei (prin Ioannina sau prin Itea)
Nu am incercat drumul prin Makaza, dar am inteles ca este cea mai rapida modalitate de a traversa Bulgaria. In mod cert, este cea mai buna varianta de a ajunge in Thassos.

View Zakinthos in a larger map

Feribotul spre Zakynthos:

Din Killini pana in Zakynthos se traverseaza feribotul, traversarea durand cam o ora si un sfert. Programul si tariful feribotului spre Zakynthos il gasiti aici. Noi am platit 58 euro pentru o masina si 4 pasageri. Avand in vedere ca bacurile sunt destul de rare (in a doua parte a zilei sunt din 4 in 4 ore) ne-am grabit pe drum ca sa nu-l ratam.

Feribot spre Zakynthos
Feribot spre Zakynthos
Feribotul ajunge in capitala insulei, Zante. De acolo, drumuri mult mai inguste unesc statiunile, orasele si plajele pustii. Cred ca soselele de pe insula au fost construite de iubitori de adrenalina: unele sunt foarte abrupte, majoritatea nu au parapet chiar daca intr-o parte este prapastie sau direct marea, iar peisajele sunt uimitoare!

Drum in Zakynthos
Drum in Zakynthos
Patru zile in masina pentru a vizita Zakynthosul mi-au fost suficiente pentru a trage cateva concluzii referitoare la drum:
1. Daca m-as mai duce in Zakynthos, fie m-as duce cu avionul si acolo as inchiria masina, fie as pleca pentru doua saptamani si as include insula intr-un tur prin Grecia, cu opriri mai dese si mai lungi
2. As incerca sa traversez Bulgaria pe varianta cu Makaza
3. Daca as ajunge totusi la Sofia, as trece de oras folosind centura prin nord care mi s-a parut mai rapida
4. In Bulgaria m-as opri sa vizitez si manastirea Rila, foarte aproapiata de granita cu Grecia


2 comentarii:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...