Sarmizegetusa Regia, jud. Hunedoara

In 2011 am ajuns intamplator la Ulpia Traiana Sarmizegetusa si atunci mi-au propus sa vad si Sarmizegetusa Regia, dar abia anul acesta am reusit. Daca Ulpia Traiana Sarmizegetusa a fost capitala Daciei dupa cucerirea ei de catre Traian, Sarmizegetusa Regia a fost capitala Daciei preromane.  
Sarmizegetusa Regia, capitala Daciei preromane
Sarmizegetusa Regia, capitala Daciei preromane 
Pe la inceputul verii m-am decis sa inchei comparatia dintre ele asa ca am ramas doua nopti in Marginimea Sibiului si, in ziua dintre ele, am dat o fuga pana la Sarmizegetusa Regia.


Cum se ajunge la Sarmigezetusa Regia?


Traseul este simplu pana acolo: Bucuresti-Sibiu-Sebes-Orastie. Pe la jumatatea Orastiei un indicator arata la stanga spre Sarmizegetusa. Se trece pe langa cetatea Orastie, care pare interesanta, dar era inchisa duminica dupa-amiaza cand am trecut noi pe acolo, si se merge pe drumul ghidat de indicatoare, prin Beriu, Orastioara de Jos, Orastioara de Sus si Costesti. Drumul este asfaltat pana la iesirea din Costesti. De aici mai sunt cam 18 km de plans pana la cetate, pe un drum forestier, uneori destul de ingust, cu gropi si cu pante. Noi l-am parcurs intr-o ora cu o masina destul de joasa. De putut se poate cu multa atentie din partea soferului. Accesul pana la cetate este greu, dar nu imposibil.

Pe drumul spre cetate cel mai ciudat lucru pe care l-am vazut a fost un castel medieval ce parea nou construit. Castelul seamana cu cele gonflabile din mall-uri si pare un loc de joaca pentru copii, dar am citit ca de fapt apartine unui medic pasionat de teorii despre cat de minunat a fost poporul dac si cum noi, romanii, suntem urmasii lor pur sange.
Castel in drum spre Sarmizegetusa Regia
Castel in drum spre Sarmizegetusa Regia
Pana la cetate, pe drumul neasfaltat mai exista 2-3 intersectii in Gradistea de Munte, cea mai apropiata localitate de Sarmizegetusa Regia, dar cetatea este foarte bine semnalizata in fiecare dintre ele. In fata ei este amenajata o parcare mare pentru masinile care reusesc sa ajunga pana acolo.


In vizita la Burebista, in Sarmigezetusa Regia

Ajunsi la cetate am constatat ca aceasta avea tarif de intrare si program de vizitare (tocmai instalau panoul cu ele, spre norocul nostru).
Taxa de intrare in Sarmizegetusa Regia: 5 lei adulti
                                                                  2 lei copii
Tarif de vizitare Sarmizegetusa Regia
Tarif de vizitare Sarmizegetusa Regia
Program de vizitare al cetatii: primavara si toamna 9:00-17:00
                                                      vara                              9:00-20:00
                                                      iarna (dec-februarie) inchis
Intrarea se face cu maxim o ora inainte de inchidere.

Program de vizitare Sarmizegetusa Regia
Program de vizitare Sarmizegetusa Regia
Ruinele ramase in urma sunt grupate in doua asezari importanta: Cetatea, inconjurata de un zid gros de 3 m si Zona sacra. Cetatea si zona sacra erau conectate intre ele printr-un drum pavat, din care astazi au ramas doar cateva portiuni. Drumul, desi are peste 2000 de ani, pare mai bun decat cel de la Costesti pana aici.

Drum pavat la Sarmizegetusa Regia
Drum pavat la Sarmizegetusa Regia
Zidul cetatii de la Sarmizegetusa Regia
Zidul cetatii de la Sarmizegetusa Regia
Zona sacra avea mai multe constructii din care era compusa. Altarul de andezit era locul in care se desfasurau sacrificiile. Datorita modului de constructie se presupune ca a avut si rol astronomic.

Altarul de andezit din Sarmizegetusa Regia
Altarul de andezit din Sarmizegetusa Regia
Din templele din aceasta zona sacra au ramas doar cateva urme de coloane. Imaginea emblematica a Sarmizegetusei este Sanctuarul mare circular, care aminteste de Stonehenge.
Stiu ca unii oameni veneau aici sa comunice cu Universul si sa simta energia sacra a locului, proces care presupunea cocotarea pe altare. Energia cosmica eu n-am simtit-o, dar la cati paznici si cate afise cu „Nu va urcati pe monumente” erau, cred ca cei care veneau special pentru asta au intampinat unele probleme.

Sanctuare in Sarmizegetusa Regia
Sanctuare in Sarmizegetusa Regia
 
Intr-adevar locul merita vizitat, in primul rand pentru peisajul in care se afla: in mijlocul padurii, intre copacii inalti si verzi, in al doilea rand pentru semnificatia istorica si in al treilea rand pentru ca nu seamana cu nimic altceva din ce am mai vazut eu (la Stonehenge nu am ajuns).
Templele din zona sacra in Sarmizegetusa Regia
Templele din zona sacra in Sarmizegetusa Regia

 
Sarmizegetusa Regia pe harta:

View Larger Map

Etichete: , , ,